Podzim a zima na kole
Sezona létem nekončí, naopak podzimní a zimní jízdy jsou jedny z nej!
Zde pár novinek a tipů, které využíváme ke každodenním podzimním jízdám. Aby i pro vás sezóna na kole prakticky nikdy nekončila.
Jak se obléknout?
Odložte kraťasy, nekupujte návleky, ale rovnou si vezměte ¾ kalhoty. Jsou lehce zateplené, vhodné pro teploty 5-15°. Je teplo na hlavní velké svaly stehenní a zároveň větráte přes lýtka. Doplňujete je dle teploty od letních ponožek po teplé. K nim lze přidat ještě pletené nebo softshellové návleky na tretry. Takto se vám nezpotí noha a pletené překvapivě dost zahřejou.
Na tělo to chce zateplený dlouhý dres, který dle teplot vozíte s letním spodním tílkem, trikem až po teplé zimní dlouhé spodní triko.
Aby k vám nešel studený vítr doplníte neprofuk vestičkou, kterou využijete kdykoliv v průběhu roku. Lepší jsou dresy, které nemají přední neprofuk membránu. Využijete vícekrát za rok. Teploty totiž většinou nebývají natolik nízké a tím, že dres tolik nedýchá se zpotíte rychleji. A pak už takové teplo není...
Naopak dlouhý dres s neprofuk membránou v silném větru, který byl třeba celou letošní zimu od listopadu snad až do dubna..využijete maximálně a je nenahraditelný. Dá se řešit v průběhu podzimu - jara, podle počasí.
Na hlavu lehkou čelenku nebo šátek, ta se dá kdykoliv odložit do kapsy.
Lehké dlouhé rukavice, opět bez membrány, pokud byste je zapotili, bude vám v nich daleko větší zima než v těch, které dýchají.
Důležité osvětlení
Je hůř vidět nebo je slunce dost nízko, tak je dobré myslet na osvětlení. A to bereme v průběhu celého dne. Občas zapomínáme, že na silnici opravdu vidět nejsme. Splyneme s ostatními auty a protože rádi nosíme neutrální barvy na oblečení - černá, šedá ideál, splyneme se silnicí. Tím se stáváme hůř viditelní pro ostatní, zaregistrují nás pozdě nebo vlastně vůbec.
Zadní máme nejoblíbenější radar RTL 515, který hlásí auta za vámi nejen jezdci samotnému, ale zvukový signál slyší i jezdci za/před vámi. Super svítí Ravemen TR50 a maximálně vychytané světlo je TR500 s brzdovým sensorem - super poměr cena/výkon.
Přední blikačka je skvělá a kompaktní od Raveman TR160 dává se na držák Garminu umístěná pod Garmin a je tak nenápadná.
Na delší švihy, kde si potřebujete posvítit, jsou super silnější světla Ravemen řady CR500 / CR600 / CR800 nebo CR1000, kde číslo uvádí lumeny. Pro uchycení na držák Garminu je řada LR500S/ LR800P a LR1600 navíc s možností bezdrátového dálkového ovládání. Pro jízdu v zimě, kdy je tma tmoucí či pro jízdu v noci je pak přenosná lampa PR2400.
Všechny světla jsme schopni přidělat jak objímkou na řídítka, tak také elegantně na držák Garminu, tak že vám nebude na řídítkách nic překážet.
Výživa
Ani v chladnějším počasí nezapomínejte na jídlo a pití. Tělo vydává více energie na ohřev, a tak vás může nemile překvapit hlad.Ionťák Long Energy od Sponser - říkáme mu nápoj proti smrti, vás převeze i přes nejdelší švihy, pokud ho doplníte o banán nebo tyčku a energy tabletu Enervit GT24 tak, hlaďák nehrozí.
V chladnějších měsících je potřeba udržte nápoj teplejší, aby se vám vůbec chtělo se napít. Použít můžete termolahev nebo termosku. Termolahev je na kratší vyjížďky či teplejší počasí. Termoska je jistota. I v létě na zmrzlinu.
Údržba kola
Důležité je myslet i na svůj stroj. Je potřeba častěji pečovat o řetěz. Je lepší používat maziva, která jsou odolnější proti vodě a zároveň na sebe nelepí bordel. Náš momentální favorit je mazací olej od Peaty´s All Weather Premium. Ideální ošetřit řetěz tak, aby mělo mazivo čas zaschnout, nejlépe den/ večer před vyjížďkou namazat.
Trasu volte trochu střídměji, není od věci se podívat kam a jak silný bude foukat vítr, a podle toho švih naplánovat. Ideální je začít spíše proti větru a tam, kde to známe si vybírat pasáže, které už nejsou tolik na větru.
Užívejte si podzim-)